Årstadklinikken kiropraktor bergen ultralyd skuldersmerter

Behandling av akutte rygg og nakkesmerter

Akutte ryggsmerter

Akutt vondt nederst i ryggen (også kalt akutt lumbago) er en smertefull, men som regel ufarlig tilstand. Mange blir raskt bedre, men tilbakefall er dessverre vanlig. Enkelte ganger utvikler tilstanden seg til en langvarig tilstand med gjentatte tilbakefall eller vedvarende smerter. Dette kan ofte unngås med tidlige tiltak.

Det er viktig med en grundig utredning fra starten for å utelukke andre årsaker til ryggsmerter, samt nervepåvirkninger i ryggen som kan være forårsaket av for eksempel prolaps. Dette kalles også isjias.

Årsakene til akutte ryggsmerter er mange og sammensatte. Derfor må forebygging og behandling tilpasses individuelt og sees i et helhetsperspektiv.

Vanlige symptomer er smerter nederst i ryggen som oppstår akutt eller gradvis. Korsryggen er ofte smertefull og stiv, verst om morgenen og ved sitting. Mange opplever “kom-i-gang-smerter” etter langvarig ro. Det er ofte best å gå og ligge. Ryggen kan bli skjev og man føler at den svikter. Noen opplever og smerter ned i hofte og ben.

Ved Årstadklinikken har tilbyr vi skreddersydde pasientforløp for akutte ryggsmerter som er tilpasset dine ryggplager. Dette betyr at du kommer raskere tilbake til hverdagen uten smerter. Vi hjelper deg gjerne med akutte plager – vi er her for deg når du trenger det.

Akutte nakkesmerter

Vondt i nakken rammer omtrent halvparten av befolkningen. Akutte nakkesmerter eller et akutt nakkekink oppstår tilsynelatende plutselig uten noen ytre årsak eller direkte skade. Ofte har nakkesmertene underliggende årsaker, som feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd som har utviklet seg over tid. Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet. Finmekanikken i nakken består av et intrikat samspill mellom ledd, dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor helt avhengig av at nakkens finmekanikk er intakt for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

Kink i nakken:

Årsaker til akutte nakkesmerter er sammensatte. Noen opplever akutte smerter etter ugunstige arbeidsstillinger og statisk og ensidig arbeid. Andre våkner med kink i nakke etter å ha lagt i en gal liggestilling.

Andre opplever anspenthet pga. stress, intens konsentrasjon over tid, irritasjon, støy, lysforhold osv. Høyt blodtrykk kan også gi nakkesmerter, derfor undersøker vi og blodtrykket ditt hvis vi får mistanke om at det er årsak til nakkesmertene dine. Det kan være sammenheng med nakkesmerter og dårlig syn så noen ganger kan en synstest være nødvendig.

Vanlige symptomer:

• Nakken låser seg plutselig og blir stiv og smertefull.
  • Du våkner med kink om morgenen.
  • Smerten sitter ofte i et bestemt punkt i nakken.
  • Hodet holdes på skakke for å unngå smerten.
  • Vanskelig å dreie på hodet eller se til siden uten å samtidig snu hele kroppen.
  • Smertene kan være intense – umulig å løfte hodet uten å hjelpe til med armene.

Smertene forverres gjerne i løpet av de første 1-2 dagene for så å bli gradvis bedre.
Noen blir raskt bra, men hos andre kan stivheten vedvare i uker og måneder.

Nakkeskader:

Nakkeskader oppstår når nakken utsettes for en ytre kraft eller ulykke. Vanlige skademekanismer er nakkeslengskade etter påkjørsel bakfra, fall og idrettskader, slag mot hodet eller ansikt osv.

Utelukking av andre årsaker:

Ved enkelte tilfeller kan akutte smerter i rygg eller nakke være forårsaket av problemer i andre kroppsdeler. For eksempel kan hoftesmerter manifesteres som ryggsmerter eller skuldersmerter som nakkesmerter. Vi utfører alltid en grundig undersøkelse for å utelukke mulige andre årsaker for å sikre at optimale behandlingstiltak igangsettes.