Rehabilitering nakke & rygg

TRENING OG RESULTAT

Medisinsk treningsterapi er en veldokumentert metode for å behandle plager i nakke og rygg, men for å få gode resultater er man avhengig av å trene regelmessig over tid. Dette innebærer for de fleste å trene 2 ganger per uke i en periode på minimum 12 uker.
Når det gjelder forbedring i symptomer er dette vanlig etter ca. 12-16 uker, men det kan ta lengre eller kortere tid. Det er likevel viktig å trene ut hele perioden for å få fullt utbytte av treningen.

En treningstime varer fra 1 – 2 klokketimer. Dette er en tidkrevende behandling som krever tålmodighet. Den største motivasjonen for mange er å bli kvitt langvarige smerter nederst i ryggen – har du langvarige ryggsmerter og lurer på om dette er noe for deg så kontakt oss gjerne.

NAKKETRENING

For rehabilitering av nakkeskader og langvarige nakkesmerter benytter vi oss ofte av en Steens Physical-nakketrener. Dette er et medisinsk treningsterapiapparat som gjør det mulig å trene nakkens muskulatur kontrollert i de fleste plan. I nakken er det viktig å ivareta den naturlige styrken, samtidig som det er viktig å trene utholdenhet. Dette oppnår vi med riktig forhold mellom vekt og antall repetisjoner og serier.

For enkelte typer mindre alvorlige nakkeproblemer veileder vi i egentrening som utføres på egenhånd med periodevis oppfølging for å kontrollere fremgang og progresjon i trening. Her får du øvelser på papir eller tilsendt digitalt.

RYGGTRENING

Vårt ryggtreningsprogram er basert på forskning rundt ryggtrening som har til hensikt å øke muskelens volum og sammentrekningsevne. Derfor har vi valgt å benytte oss av vinkelbenker i vår ryggtrening. Hvis man sammenligner ryggtrening med nakketrening, så er det viktigere med utholdenhet i rygg enn rå styrke. Derfor bruker vi kun kroppsvekt som motstand i treningen, samtidig som vi benytter oss av mange repetisjoner for å bygge opp utholdenhet.

TRENING ETTER REHABILITERING

Når man er ferdig med den første delen av rehabiliteringen, som er å bygge opp styrke og utholdenhet, er det viktig å legge til elementer som balanse og dagligdagse gjøremål. Her er det viktig at man etter hvert «presser» kroppen mer. F.eks. når man går tur i ulendt terreng går man fortere, og «slipper på mer» f.eks. hopper fra sten til sten.
Det er også viktig at man opprettholder aktivitet etter man har fullført rehabiliteringen. Hvis man ikke gjør dette vil man gradvis miste effekten av treningen. Hvis man derimot opprettholder en aktiv livsstil så skal dette i teorien være tilstrekkelig. Et annet viktig element i treningen etter rehabiliteringen er at man finner en aktivitetsform som man trives med. Hvis man ikke trives på et treningsstudio, så er det lite sannsynlig at man kommer til å benytte seg av dette.

Åpningstider

Mandag, Onsdag 8.00 – 16.00
Tirsdag, Torsdag 8.00 – 18.00
Fredag 8.00 – 15.00
Helg Stengt

Kontakt oss


  • Ulriksdal Helsepark Ulriksdal 2 5009 Bergen

  • 55 32 05 90